Torsåkers Fotohistoriska Sällskap |
Torsåker |
Linbanan |
Bildsida 1 |
Har Ni information om bilderna klicka på länken INFO |
Torsåker Linbanan Bild 1:1. Torsåkers linbana vid Kalkbruket intill järnvägen. Personen på bilden är okänd. Bilden är tagen 1921. Foto B Hedlund. |
Torsåker Linbanan Bild 1:2. Torsåkers linbana vid Kalkbruket. Personen på bilden är Robert Olsson. Bilden är tagen 1921. Foto B Hedlund. |
Torsåker Linbanan Bild 1:3. Torsåkers linbana vid Kalkbruket. Bilden är tagen 1921. Foto B Hedlund. |
Från Valls gamla kalkbrott och till kalkbruket gick det en linbana. Linbanan byggdes 1918 på sommaren av Korsnäs AB som då hade köpt Kalkbruket efter att det hade gjort konkurs, och det kalkbrott som låg norr om nuvarande Rv 68. Kalkbrottet och Linbanan drevs i tre år fram till 1921, då driften lades ner. Linbanan stod kvar oanvänd fram till 1928 då den revs. Driften vid Kalkbrottet pågick dygnet runt. Korgarna med kalk hissades upp från kalkbrottet till en lave där de hakades på linbanan med 50 till 75 meters mellanrum för sin färd till Kalkbruket. Platsen där man hakade på korgarna såg ut som på bild 3 nedan. Linbanan var cirka tre kilometer lång. Vid "Sissven" inte så långt från Kyrkan kan man se ett fundament efter en stolpe. Intill det fundamentet finns det också en sten som det står NN på. NN står för Nytta och Nöje som var en sammanslutning från 1800-talet som hade sina träffar där. Nedan är några bilder på linbanan. Är det någon som har flera bilder är vi tacksamma om vi får låna dem för skanning. |
Torsåker Linbanan Bild 1:4. Interiör från Kalkbruket med arbetare. Bilden är tagen 1921. Foto B Hedlund. |
Torsåker Linbanan Bild 1:5. Kalkbruket. Tredje från vänster är Robert Olsson, femte från vänster är Gösta Olleby. Andra man från höger är Bernhard Lind. Bilden är tagen 1921. Foto B Hedlund. |
Torsåker Linbanan Bild 1:6. Kalkbruket. Mannen på dynamitlådan är Robert Olsson. Bilden är tagen 1921. Foto B Hedlund. |
Torsåker Linbanan Bild 1:7. Kalkbruket. Mannen på bilden inne på kontoret är Robert Olsson. Bilden är tagen 1921. Foto B Hedlund. |
Torsåker Linbanan Bild 1:8. Kalkbruket. Bilden är tagen 1921. Foto B Hedlund. |
Kalkbrottet ligger öster om Hedvägen, nuvarande Rv 68. Det är beläget i åkermark med en längd av cirka sjuttiofem meter, största bredden är femton meter, och ett djup ned till vattenspegeln av tio meter. Botten sägs ligga på cirka femtio meters djup under en mellanbotten. Kalkranden är möjligen en direkt fortsättning av Igeltjärnskalken och av ljus, god kvalité, men innehållande leptitränder som måste frånskrädas vid brytningen. Fyndighetens tidigaste bearbetning är okänd men arbete pågick här under 1800-talet. Brytning företogs i betydande utsträckning under första världskriget då kalkbrottet utgjorde ett av de större kristidsbetonade företagen i Torsåker. Det ägdes av Korsnäs AB, som år 1918 inköpte kalkbrottet och kalkugnen i Särsta av Torsåkers Kalkbruksaktiebolag, vilket i sin tur ägt det sedan 1914, men nu gått i konkurs. En förnämlig linbana, drygt tre kilometer lång, från kalkbrottet ner till kalkbruket vid Torsåkers järnvägsstation, anlades under sommaren 1918. Landskapsbilden dominerades sedan några år av de många stabila stolpresningarna med stativ av trä på betongsocklar på kullarna, mellan vilka lastkorgarna på stor höjd vandrade fram och åter. En nyanställd gruvingenjör, A Hjalmar Nordström, ledde arbetet vilket bedrevs natt och dag under detta krigets sista, hektiska år. Och det förut oansenliga dagbrottet ökade snabbt i djup och vidd. En så kallade pall gick fram utefter hela brottet, en mellanbotten avsattes och brytningen fortgick både lodrätt och i plan. Här hade tidigare under våren 1918 de anställda - organiserade syndikalister - gått i strejk för högre lön och förklarat arbetet vid kalkbrottet i blockad. Stridigheter, delvis handgripliga, uppstod därvid med arbetsvilliga, som från andra orter anmälde sig. Regimskiftet bilade dessa tvister. En mörk och mulen kväll i oktober 1918 gjorde jag ett besök vid kalkbrottet som ligger vid kanten av och nordost om den låga men här breda grusåsen. Klockan var tio, och nattskiftets arbetare var i verksamhet. Strejk och blockad såväl som därav föranledda kravaller var glömda och antagonisterna i konflikten arbetade sida vid sida. Nere i det vida brottet dånade borrmaskinerna och från den höga laven, dit jag klättrat upp, kunde jag nätt och jämt se några matta ljuspunkter, nakna elektriska lampor, här och där i det nattliga djupet vars mörker knappast skingrades därav. Härifrån laven gick linbanan ut. I en oavbruten jämn ström kom korgarna upp ur mörkret in i vår ljuskrets fullastade med kalksten. Utan avbrott kopplades de av maskinisten över på det roterande linjespelet, där de i god ordning den ena efter den andra med kanske femtio meters mellanrum försvann ut i nattmörkret. Å andra sidan förde den återgående parallella linan med sig en lika oändlig rad tomma korgar tillbaka till brottet från den långa luftfärden över "Sissvedsbackarna", Valls, Solbergas och Fors åkrar. Ett tungt, vinande ljud hördes där utifrån mörkret, från linbanans jämrande, tungt lastade stolprader och ändlösa räcka av vandrande korgar. Endast en del av kalken brändes vid Torsåkers Kalkbruk. Huvudsakligen fraktades den i obränt tillstånd till Korsnäs Sulfitfabrik vid Karskär. Denna sista och mycket påkostade brytningsperiod blev inte heller lång. Arbetet vid såväl kalkbrott som kalkbruk nedlades vid en ny strejk år 1921, och återupptogs inte mer. Och anblicken av vandrande korgar över fälten och moränkullarna försvann. Linbanan stod kvar ännu i några år i väntan på en ny högkonjunktur, men underhållet blev dyrt och maktpåliggande, de goda tiderna dröjde, och slutligen revs anläggningen bort år 1928. Källa: William Eriksson |
Torsåker Linbanan Bild 1:9. En del av arbetsstyrkan vid Kalkbrottet. Femte personen från vänster längst bak är Enock Wallberg. Åttonde från vänster längst fram är Albin Wallberg. Andra från höger längst fram är David Thunberg. Bilden är tagen 1918. |